za odgovorna politiČka reŠenja
logo
logo
MOŽE LI SRBIJA BEZ NAUKE?
Pretraga
Navala na Pejpal u Srbiji

Za samo mesec dana od kada je Pejpal zvanično počeo da radi u Srbiji, desetine hiljada građana registrovalo se za ovaj servis, saznaje Danas. Samo u banci Inteza u proteklih mesec dana više od 8.600 korisnika platnih kartica registrovalo je nalog na Pejpalu i većina je odmah krenula u kupovinu.

Prema podacima Inteze, u prvih mesec dana rada Pejpala, njenim karticama obavljeno je više od 6.400 transakcija, u ukupnom iznosu od 160.000 evra, što znači da klijenti ove banke u proseku troše 19 evra po kupovini.

„Najviše novca potrošeno je na aukcijskim kupovinama, dok je za plaćanja na Pejpalu najčešće korišćena Viza internet kartica“, kažu u Intezi. Budući da je 1,26 miliona kartica na tržištu Srbije izdato u Intezi, a da u zemlji ima ukupno 6,04 miliona kartica, lako je zaključiti da je konačan broj građana koji već imaju nalog na Pejpalu daleko veći od 8.600. Pod uslovom da je i u drugim bankama sličan procenat klijenata zainteresovan za Pejpal kao i u Intezi, to bi značilo da je samo za mesec dana nalog na Pejpalu otvorilo čak 41.000 građana.

Da je interesovanje za ovaj servis veliko i u drugim bankama, potvrđuju podaci iz Unikredita, gde je „za manje od mesec dana od datuma kada je Pejpal aktiviran u Srbiji, karticama Unikredit banke zaključeno nekoliko hiljada transakcija, dok statistika kaže da je svaki klijent u proseku zaključio po dve transakcije, sa prosečnom vrednošću od oko 1.400 dinara“.

- Korisnici platnih kartica Unikredit banke u značajnoj meri se interesuju za plaćanja putem Pejpala. O tome svedoče svakodnevni brojni pozivi klijenata. Na samo lansiranje ovog servisa u našoj zemlji dugo se čekalo. I pored toga što je nakon otvaranja Pejpal profila moguće menjati prvobitno unete podatke, uključujući i one o platnim karticama, naši podaci pokazuju da za ovakva plaćanja naši klijenti uglavnom koriste jednu karticu - ističu u Unikreditu.

Naš list je kontaktirao sve vodeće banke u Srbiji, ali se pokazalo da u najveći broj njih ne vodi evidenciju o broju klijenata koji koriste usluge Pejpala.

Od kada je 9. maja ovaj servis došao u Srbiju, najveća nepoznanica je bila kada će građanima Srbije biti omogućeno primanje uplata, a ne samo plaćanje. To je bila i jedna od tema prilikom nedavne posete premijera Srbije Ivice Dačića Pejpalu, koji je nakon toga izjavio da se uvođenje ove usluge očekuje uskoro. Ipak, kako saznajemo, problem i dalje prave srpski zakoni koji onemogućavaju našim građanima da jedni drugima prebacuju novac.

Kako za Danas kaže Demijen Perilat, generalni direktor Pejpala za centralnu i istočnu Evropu i Balkan, „trenutno postoje neka ograničenja koja mogu da uspore dalju ekspanziju Pejpala“.

- Moramo da bolje razumemo uslove srpskog zakonodavstva i da vidimo kako možemo da poslujemo u okviru tog regulatornog okvira. Po pitanju trgovačkih računa (primanje novca, odnosno prodaja), kao što smo uvek i govorili, mi preferiramo postupni pristup. Pejpal je posvećen tome da posluje u skladu sa lokalnim regulatornim zahtevima - ističe Perilat.

Prema dobijenim informacijama, u američkoj kompaniji računaju na izmene spornih zakona, s obzirom na brz rast elektronske trgovine u Srbiji, kao i približavanja zemlje Evropskoj uniji.

Komentarišući Dačićevu posetu Americi, Perilat ističe da su u Pejpalu „vrlo srećni ne samo zbog sastanka sa srpskom delegacijom, već i zbog tempa razvoja i promena koje primećuju u Srbiji“.

- Tokom sastanka smo predstavili viziju Ibeja (aukcijskog sajta i vlasnika Pejpala) o povezanoj trgovini i Pejpalov pristup budućnosti trgovine i plaćanja. Imali smo vrlo otvorenu i plodnu diskusiju o početku rada u Srbiji i rezultatima koje smo do sada imali. Razgovarali smo o ulozi koju bi Pejpal mogao da ima u pružanju podrške srpskim preduzetnicima, start-ap firmama i redovnim potrošačima. Nismo doneli nikakve nove odluke - ističe Perilat.

Uz Srbe stiglo novih pet miliona računa

U Pejpalu kažu da tokom prvog meseca u Srbiji nisu naišli ni na kakve ozbiljne probleme u radu, te da su zadovoljni interesovanjem građana za njihove usluge. U ovoj kompaniji nisu želeli da otkrivaju tačne podatke o broju aktivacija u Srbiji i transakcijama, ali ističu da je „lansiranje u Srbiji značajno pomoglo Pejpalu u privlačenju pet miliona novih aktivnih računa globalno“ u prvom kvartalu.

Sofisticirano

- Izgleda da su srpski potrošači tražili jednostavan i bezbedan način da kupuju robu, bez deljenja finansijskih podataka. Šabloni ponašanja koje primećujemo kod potrošača iz Srbije su vrlo sofisticirani. Vaši potrošači traže izbor, brendove i najbolje cene u okviru Evropske unije, ali takođe i u Severnoj Americi i Aziji. Takođe tražite velike brendove i robu koju „svi moraju da imaju“ kao i potrošači na ostalim tržištima i tu ne vidimo velike razlike - kaže Demijen Perilat.

Izvor: Danas, 20. maj 2013.

A. Milošević

Twitter