Besplatni udžbenici samo na pozajmicu
Prvačići dobijaju knjige na korišćenje

Kada u septembru sednu u školske klupe, đaci prvaci dobiće besplatno svoje prve udžbenike. Lepo zvuči, ali deca će knjige morati da vrate. Poklon je praktično samo pozajmica. Ono što je najgore većina priručnika za osnovce je interaktivnog tipa, mališani po knjigama pišu, crtaju, rešavaju zadatke. Budući prvaci ovog puta to neće smeti da rade jer će njihovi roditelji morati da plate oštećene knjige.

- Neka nam već jednom kažu koliko para treba da damo da nam deca valjano uče! Prvo nas obraduju i kažu imaćemo besplatne knjige, a onda objašnjavaju da je to zapravo samo služenje tim knjigama. Verujem da će većina roditelja pristati na kraju godine da plati te knjige, bolje nego da zastrašuje decu - kaže Zoran Vučković iz Beograda, roditelj budućeg đaka prvaka.

Roditelji su revoltirani i osećaju se prevareno. Prosvetni radnici su šokirani jer smatraju da deca tog uzrasta moraju da „svojataju“ udžbenik i jedino tako mogu da uče. U Ministarstvu prosvete su pak ponosni na ovu akciju za koju su izdvojili 180 miliona dinara. Ideja je da iz istih knjiga uči tri generacije, „poklonjene“ knjige deca vrate na kraju godine, pa one „idu dalje“ za sledeću generaciju. Država će, zapravo, na tri godine kupovati nove udžbenike za isti razred, a svake naredne plaćaće komplete za po jedan stariji razred. Tako će za osam godina Srbija dobiti besplatno školovanje u osnovnim školama.

Učitelji smatraju da je vraćanje knjiga suprotno metodologiji nastave od prvog do četvrtog razreda.

- Mališani će morati i pre nego što nauče da pišu da upamte kako da čuvaju knjigu. Drugo, motorika se bolje razvija ako imaju sliku u knjizi, ako mogu na velikom prostoru da se izraze. Ako udžbenik nije radni, onda je to suprotno onome što želimo od nastave. Stručnjaci znaju koliko je bitno apstraktno učenje za taj uzrast. Dete mora da upiše svoje ime na knjizi i to mu ne možete oduzeti. Naravno, mogu se knjige čuvati, a najbolje se čuvaju ako se uopšte ne otvaraju. To nam nije cilj - upozorava jedna učiteljica iz Požarevca.

Miloljub Albijanić, direktor Zavoda za udžbenike, kaže da je ta izdavačka kuća spremna za realizaciju projekta besplatnih udžbenika. On smatra da se većina knjiga može više puta koristiti.

- Napravili smo, recimo, matematiku koja može da se popunjava sa strane na margini, ali i ne mora - kaže Albijanić.

Privatni izdavači se ne slažu sa ovim stavom.

- Dete ne može da uči ukoliko ne povezuje dve slike ili dva slova. Nije jasno ko i kako će birati udžbenike - kaže Gordana Knežević-Orlić, predsednica Udruženja privatnih izdavača i direktorka izdavačke kuće „Klet“.

Komplet knjiga za prvi razred košta od 2.178 do 2.998 dinara, zavisno od izdavača.

Studenti brisali udžbenike

Hrvatska je do prošle godine imala isti model kupovine besplatnih udžbenika. Međutim, na kraju svake školske godine morali su da upošljavaju studente i da ih plaćaju da gumicama brišu popunjene knjige. Tako je cifra na kraju godine bila mnogo veća nego što koštaju sami udžbenici. Hrvatska je odustala od takvog modela.

Autor: Verica Dragić

(Izvor: Blic, 11. februar 2009)
Twitter